Disclaimer | Contact | Home

De Minerva recce jeep

 

De pijlers van de grondverdediging in en rond een militair vliegveld of een installatie van het militaire vliegwezen is de vliegveld verdediging. Dit is zo klaar als een klontje suiker vermits wij er allen hebben deel van uit gemaakt. De UDA vervult dus een tactische opdracht: verdedigen! Om haar taken naar behoren kunnen uit te voeren dient zij zelf over voldoende middelen te beschikken.

 

Burundi 1960 - Maurits Vandevelde - 11 Cie 1 ParaDe Minerva recce jeep is zo een middel, en het voertuig werd gebruikt door de mobiele secties, bij onze vrienden van de Landmacht bekend als de tegenhanger van de verkenningsescadrons van de Jagers te Paard, Lanciers en Lanciers Parachutisten, (opgericht als Escadron Recce Para-Commando).

 

Met dit verschil dat de recce secties van de UDA defensief werden ingezet en de recce escadrons van de Landmacht offensief. Wij maken nu kennis met dit legendarische voertuig: de recce jeep.

 

De recce jeep heeft in feite de M8 Greyhound vervangen, een ander voertuig dat hier aan bod komt. De recce jeep heeft deze M8 Greyhound vervangen in 1961. Er waren twee uitvoeringen: deze voor de Para-commando's en de verkenningseenheden van de Landmacht, en de uitvoering zoals we ze gekend hebben bij de UDA. De jeep kon in 2x4 en in 4x4 rijden, zodat het voertuig dus uiterst geschikt was om zowel op gewone weg als op gebroken terrein te opereren.

 

Een mobiele sectie tijdens een parade in 1961.De jeep had een driekoppige bemanning die bestond uit een chauffeur, een jeep-overste en een radio operator. De jeep-overste was doorgaans een onderofficier. Hij bediende de twee Mi .30 Browning mitrailleurs, en kreeg zijn instructies via een luidspreker die vooraan tussen de twee wapens stond gemonteerd. De jeep-overste had als persoonlijke bewapening een .45 ACP Thompson, die naast zijn zetel zat vastgeklikt. De chauffeur was een fusilier en had links van hem, op de wielbescherming, nog een .30 MG. Zijn persoonlijke bewapening was eveneens een .45 ACP Thompson, die net als bij de jeep-overste naast zijn zetel stond, in daarvoor voorziene houders.

 

Bemerk op deze foto waar de AFN van de radio operator was bevestigd.En dan hebben we nog de radio-operator. Dit was eigenlijk een manusje-van-alles, want hij moest de radio bedienen: een AN/GRC 3. Dit was uiterst zwak radio materiaal. Daarbovenop kon hij ook de AN/PRC 10 bedienen, samen met de jeep-overste. Dit toestel stond gemonteerd tussen de chauffeur en de jeep-overste. De persoonlijke bewapening van de radio-operator was een AFN .30 geweer, dat op de buitenkant van de achterste pantserplaat langs de kant van de jeep-overste zat vastgeklikt. Eigenaardig inderdaad dat zijn wapen aan de buitenkant zat. En dan was hij ook nog eens de bediener van de achterste Mi .30 Browning mitrailleur.

 

Op deze foto van de recce jeep van het Pegasus Museum, (Para-Cdo), kan men mooi zien dat de pantserplaten ontbreken, en de MAG's in plaats van de Browning Mi .30.De verschillen tussen de recce jeep Para-commando en UDA waren een eigenaardigheid. De pantserplaten rondom de radio-operator bestonden niet in de "Landmacht" uitvoering, en de bewapening van een recce Landmacht bestond uit drie .30 MAG mitrailleurs. De bewapening alleen al, is een feit om "U" tegen te zeggen, want inderdaad, het voertuig had een enorme vuurcapaciteit als men al de wapens bekijkt waarmee het uitgerust was, met daarbovenop nog eens de persoonlijke bewapening van de crew.

 

Een mooie foto van een recce jeep in al zijn glorie.Als men spreekt van bewapening moet men ook spreken van munitie. Voor gans dit arsenaal aan wapens was volgende munitie voorzien: 4.500 patronen voor de Mi .30 Browning's. .30 BALL en TRAC munitie voor de AFN. .45 ACP, (Automatic Colt Pistol), munitie voor de beide Thompson's. En dan had men nog seinpatronen, rookgranaten en offensieve en defensieve (hand)granaten. Men had niet minder dan 12 laders van elk 30 patronen voor de MG., en dan waren er nog de granaten voor de blindicide en een grote verscheidenheid aan 2-inch bommen. Het voertuig had ook 114 liter benzine bij. Zoals in de geschiedenis van de VVE-UDA wordt beschreven was het inderdaad niet interessant om een voltreffer te krijgen, want dit zou voor een allesvernietigende explosie hebben gezorgd. Als we de bedenking maken dat het voertuig en zijn inzittenden een enorme vuurkracht kon leveren, was het in feite ook een rijdende tijdbom als de vijand er in slaagde om het voertuig door middel van bijvoorbeeld een mortiergranaat, of een energagranaat uit te schakelen.

 

Aan de UDA en de Para-Commando's samen werden 66 jeeps geleverd, waarvan er 30 voor de UDA waren voorzien en 36 voor de Para-Commando's. Het aantal dat aan de Verkenningseenheden werd geleverd, zoals Jagers te Paard, Lanciers en andere Cavalerie, (tank), eenheden is mij onbekend. Ik probeer daar een juiste kijk op te krijgen, maar deze informatie is heel moeilijk te vinden. Misschien kan ik deze informatie mettertijd nog aanvullen. Wij hadden een prachtig werktuig dat spijtig genoeg door de BDX werd vervangen. Persoonlijk heb ik met de BDX geen al te beste ervaringen opgedaan want het was een tamelijk "log" beest, maar het zal zeker en vast op deze website nog aan bod komen.

 


 

Vergeet nooit ons devies:

Invincibiles Et Recti - Fight To Win

VVE-UDA | Air Cdo :

Sake - Masisi :

Air Commando :

UDef FATaC :

Tac Eval :

Vulcan luchtafweer

Onder de wapens :

Personaliteiten :

Voertuigen VVE-UDA :

Het Foto Album :

Buitenlandse VVE-UDA :

Het Clublokaal :