Disclaimer | Contact | Home

De M8 Greyhound pantserwagen

 

Foto Raf Deblaere - UDA Meerdaal - 1955De M8 Greyhound pantserwagen van Ford zag het levenslicht tijdens de tweede wereldoorlog. Vooral tijdens de landingen in Normandië, (juni 1944), was het een opgemerkt voertuig, waarmee snelle verkenningen, (recce's), werden uitgevoerd. Het was een 6x6 pantserwagen met op bepaalde plaatsen een bepantsering gaande tot 19 mm. Het was een betrekkelijk klein voertuig, het had immers maar een lengte van 5 meter.

 

Bewapend met een 37 mm kanon M6, waren sommige exemplaren secundair uitgerust met ofwel een .30 of een .50 machinegeweer. Met zijn Hercules 6-cilinder benzinemotor kon het op de weg een snelheid halen tot 90 km/u en had een rijbereik van niet minder dan 640 kilometer. Van maart 1943 tot het einde van de oorlog in 1945 werden er niet minder dan 8.634 exemplaren gebouwd.

 

In Congo werd het gebruikt samen met de M3 Scout Car, die in dienst waren bij de FP, (Force Publique).

 

Foto Raf Deblaere - UDA Meerdaal - 1955Juist vóór de Congolese onafhankelijkheid en onmiddellijk nadien was het voertuig ook in gebruik bij de BVE-UDB, (Basis Verdedigingseenheden - Unités de Défense de la Base), van Kamina. Het voertuig werd daar gebruikt om de verdediging van de Basis van Kamina in optimale omstandigheden kunnen uit te voeren. Uit gesprekken die ik heb gehad met veteranen van de Operatie "Ommegang" in Congo 1964-1965, waren buitgemaakte voertuigen ook opgenomen in sommige Colonnes van de 5 Gemechaniseerde Brigade. In een tijdschrift dat werd uitgegeven in december 1985, (La Lorgnette), wordt de rol van de M8 binnen de Colonnes van de Ommegang uitvoerig beschreven. Spijtig genoeg is het tijdschrift in een zo slechte staat dat het scannen van dit document een hopeloze zaak is. De titel is "La révolte des Simba - Congo 1964-1965".

 

Foto Raf Deblaere - UDA Meerdaal - 1955Via de Lend-Lease Act werden er meer dan 1.000 voertuigen aan de Europese legers van de NATO "geleend". Hierdoor kwam het voertuig ook in België terecht. Het werd toegewezen om bij de mobiele secties van de UDA te dienen om verkennings opdrachten uit te voeren in de onmiddellijke omgeving van de Luchtmachtinstallaties en vliegvelden. Dit Recce voertuig was snel, betrouwbaar, goed bewapend, (maar met te weinig munitie, zie hieronder), en goed bepantserd. Ideaal voor zulke soorten opdrachten. Het voertuig heeft bij de UDA gedient tot in 1961, toen het werd vervangen door de Minerva Recce Jeep. De Minerva Recce jeep wordt verder op deze website uitvoerig beschreven. Het vershil in vuurvermogen tussen een M8 en een Minerva was ongelooflijk groot. Daar waar we bij de M8 kunnen spreken van een "oliepulletje" op gebied van bewapening maar vooral op het gebied van munitie, was de Recce jeep een rijdend, veelvuldig, mitrailleursnest.

 

M8 Greyhound - 06De M8 Greyhound had een vierkoppige bemanning bestaande uit een chauffeur, een reserve-chauffeur, een (tank)overste en een lader-radio-operator. Wat opmerkelijk is, is het feit dat de munitie voor de .50 eerder aan de lage kant lag, (2 kisten van 200 patronen). Op sommige types en ook op deze die in Korea dienst deden was echter een .30 coaxiaal gemonteeerd naast de kanonsloop, (type Browning M1919 A4), en hiervoor waren wel 6 kisten van telkens 250 patronen voorzien. Er bestonden verschillende uitvoeringen van de M8, maar het type in gebruik bij de UDA had pantserplaten tot half over de wielen.

 

De foto hierboven is bijzonder representatief, want hij is genomen van een recce sectie van de UDA, waar men details van het voertuig alsmede van de bemanningen kan bekijken. Bemerk de .30 mitrailleur naast het 37 mm kanon en rechtopstaande .50. De manschappen hebben ook een tankoveral aan met een Engelse tank helm, die verkeerdelijk recce-helm wordt genoemd. Begin jaren '50 was de persoonlijke uitrusting nog niet zodanig geëvolueerd dat men een onderscheid kon maken tussen bemanningen van tanks en recce voertuigen. Dus laten we zulke uitspraken maar aan de dagdromers over.

 

M8 - Greyhound - 07Trouwens bij de verschillende Europese na-oorlogse legers, opteerden sommige landen voor de Britse uitrusting, terwijl anderen opteerden voor Amerikaanse uitrusting, en soms zag men een samensmelting van beide uitrustingen. Hier ziet u een mooie foto van een inspectie van een recce-sectie in Gavere ergens in de jaren '50.

 

Men kan mooi de bepantsering over de wielen zien. Wat hier niet of nauwelijks te zien is, maar op de originele foto wel, is dat de inspectie plaats vind aan de barakken van de infirmerie van Gavere. In die tijd lagen de infirmerie en de barakken van de UDA naast elkaar. Misschien een belangrijk detail voor de mensen die in die periode hun dienst daar bij de UDA hebben gedaan.

 

 


 

Vergeet nooit ons devies:

Invincibiles Et Recti - Fight To Win

VVE-UDA | Air Cdo :

Sake - Masisi :

Air Commando :

UDef FATaC :

Tac Eval :

Vulcan luchtafweer

Onder de wapens :

Personaliteiten :

Voertuigen VVE-UDA :

Het Foto Album :

Buitenlandse VVE-UDA :

Het Clublokaal :