Disclaimer | Contact | Home

De Bedford TK 4 Ton, (steunvoertuig).

 

Bedford 4 Ton, SIF te Melsbroek, 1977-1978.Nog een voertuig van "Bedford" was de Bedford TK 4 Ton. Het voertuig diende in de UDA als steunvoertuig bij de SIF of Snelle Interventie Flight. Voornamelijk in de jaren '70, '80 en '90, waarna het vervangen werd door de Mercedes.

 

Opmerkelijk waren de verschillen tussen de Luchtmacht en de Rijkswacht. Bij de Rijksmacht had men enkele uitvoeringen in 4x4 en uitgerust met stuurbekrachtiging. Bij de Luchtmacht had men die verschillen NIET. Het waren 4 Ton voertuigen op diesel met dubbele achteras, ook wel "baché" genoemd.

 

Veel valt er over het voertuig niet te zeggen, het was zoals reeds gezegt een steunvoertuig om de mensen van de SIF naar hun interventie opdracht te voeren. Voor de rest had het voertuig geen actieve rol in het interventie gebeuren.

 

Een veel grotere rol speelde het voertuig in het Royal Air Force Regiment, waar het een 4x4 voertuig was, verhoogd, en bekwaam om hindernissen te nemen. Deze versie was dan ook meer aangewezen om opdrachten op UDA niveau te doen. Het kon door water rijden en een reeks hindernissen nemen, die toch niet te verwaarlozen waren.

 

Bedford TH 4 Ton tijdens een Tac Eval te Beauvechain.Natuurlijk zou het weinig rendement geven in de schoot van de luchtmacht indien men voor de logistieke opdrachten het type TK moest inzetten en voor de UDA opdrachten toestellen van het type 4x4. In feite is het altijd zo geweest bij de UDA. Wij moesten het stellen met materiaal dat niet echt aangepast was aan de opdrachten die de vliegveld verdediging moesten uitvoeren.

 

Indien men de UDA geloofwaardig wou houden, moest er iets tegenover staan. Onze uitrusting was gewoonweg beneden alle pijl. Het was immers belangrijker om de vliegtuigen in de lucht te houden, dan de UDA afdoende middelen te geven om kunnen op te treden. Wij deze het dus met wat we ter beschikking hadden, en die "kerels" voerden zo ook wel hun taak uit. Ik wil jullie hieronder wel een voorbeel geven van hoe het wel zou gekund hebben, maar zoals het spijtig niet is gebeurd.

 

Wat de UDA kon geweest zijn.....

 

 

Wat de UDA nooit geweest is....., maar:

 

Hierboven ziet u inderdaad 4x4 voertuigen van het Britse leger, zowel Landmacht als Luchtmacht, en geef toe, het zijn prachtige voertuigen, die zeker hun dienst bij de UDA zouden bewezen hebben. Toch heb ik enkele exemplaren van deze 4x4 voertuigen gevonden in onze Luchtmacht. Het zijn niet helemaal dezelfde exemplaren, want het zijn voertuigen met een dubbele achteras, en het zijn ook voertuigen die dienden als kipwagen, maar men kan toch de overeenkomsten zien met onze Britse voertuigen.

 

In de Luchtmacht zijn er slechts 12 wagens van dit 4x4 type verdeeld geweest, over twee eenheden, namelijk de 1 Jachtwing Alle Weer te Beauvechain (8 each), en de 10 Wing Tac te Kleine-Brogel (4 each). De verdeling was devolgende:

 

1 Jachtwing Alle Weer : 8 each

10 Wing Tac: 4 each

Merk: Bedford

Benaming: Vrachtwagen RRR 4x4

Hoogte: 2500 m.

Breedte: 2440 m.

Lengte: 6080 m.

P/N: yybedforfmjr1bc1-74-4x4-5ton

NSN, (NATO Stock Number): 2399-90-320-1228

 

Bedford 4x4, NSN: 2399-90-320-1228

 


 

Vergeet nooit ons devies:

Invincibiles Et Recti - Fight To Win

VVE-UDA | Air Cdo :

Sake - Masisi :

Air Commando :

UDef FATaC :

Tac Eval :

Vulcan luchtafweer

Onder de wapens :

Personaliteiten :

Voertuigen VVE-UDA :

Het Foto Album :

Buitenlandse VVE-UDA :

Het Clublokaal :