Disclaimer | Contact | Home

Bedford RL 4x4 - troepentransport

 

Bedford RL 4Lx4Nieuws uit lang vervlogen tijden is ook nieuws. Men zou het nostalgie kunnen noemen. Maar we weten wel beter: het IS nostalgie. Dit is het eerste van een reeks artikels waaraan ik werk, om nader kennis te maken met de voertuigen die binnen de VVE-UDA in dienst waren.

 

Het voertuig dat op deze pagina wordt voorgesteld, is de Bedford RL 4x4, die door velen onder jullie zal gekend zijn als "HET" voertuig, waarmee men het troepentransport van de VVE-UDA deed.

 

Bedford RL 4x4Het voertuig dat dus een terreinvoertuig was, werd niet alleen voor troepentransport gebruikt, maar in mijn tijd, (1977-1987), werd het onder andere ook gebruikt om interventies mee te doen, zoals tijdens wachtprestaties aan de kerncentrale van Tihange.

 

Bij zulke wachtprestaties werd het camouflagenet opgeslagen tussen de cabine en de cargoruimte, in het dak van de cabine lag een MG-schutter, en de bache van de cargoruimte werd voor drie vierden naar voor opgerold. De cargoruimte was bemand met drie à vier soldaten van de interventieploeg, met hun individuele bewapening. De radio die gebruikt werd was een TRPP 11, en lag in de cabine bij de chauffeur, zodat hij door het veiligheidscentrum onmiddellijk op de hoogte kon worden gebracht van zijn instructies, indien er speciale acties dienden uitgevoerd te worden.

 

Bedford RL 4x4Tijdens een interventie werd de radio overgemaakt aan de Korporaal, (desgevallend een Sergeant), die dan de leiding overnam op het terrein bij het uitvoeren van de interventie. Zo een interventieploeg werd, indien nodig, bijgestaan door een Recce Jeep. In de jaren '80 was deze Recce Jeep, niet meer de Minerva Recce Jeep, aangezien deze was vervangen door de VW Jeep, die veel weg had van de Duitse "Kübelwagen", van onder de tweede wereldoorlog.

 

Afhankelijk van de aard van de interventie was deze jeep bemand door een chauffeur en indien nodig met een Officier KRO, die de leiding van de interventie op zich nam, en twee UDA's. Maar laten we terugkeren naar onze Bedford. Door de MG-schutter in het dak van het voertuig, had dit voertuig een enorm tactisch belang, aangezien het over een vuurkracht beschikte, die steun gaf aan de troepen die de interventie moesten uitvoeren. Dit is natuurlijk de tactische beschrijving van het doel van dit voertuig, we kunnen verder gaan, en bijvoordeeld gaan uitleggen hoe dit voertuig werd gebruikt als bijstand in grote operaties of manoeuvres. Dan zouden we ons wel gaan begeven op het terrein van het tachtisch grondtransport.

 

Bedford RL 4x4Daarom wil ik over dit voertuig, voor de techneuten onder ons, ook iets kwijt over de technische aspecten van het voertuig. Het voertuig had een chassis dat gebouwd werd door Vauxhall Motors Ltd te Luton in Bedfordshire. Deze kleine vrachtwagen was toch 6,58 meter lang, had een hoogte van 3,40 meter, (top van de cargoruimte), en een breedte van 2,49 meter. Op de baan had het een topsnelheid van 89 km/u, en een autonomie van ongeveer 230 km. Het voertuig had een benzinetank van 120 liter, en een motor van 5,4 liter. In Groot-Britannie stond er ook een snelheidsbegrenzer op, maar ik weet niet of dat zo was in het Belgisch Leger. Ik denk het niet, omdat ik bij het besturen van dit voertuig, nooit de indruk heb gehad dat hij werd "ingehouden".

 

Bedford RL 4x4Het voertuig had een versnellingsdoos met 4 gesynchroniseerde versnellingen en een "reverse". De ophanging zowel voor als achteraan was semi-elliptisch, de remmen waren deels met lucht, deels hydraulisch. Het voertuig had vier banden met afmetingen 12x20 van het type "Cross Country". Veel andere details heb ik niet kunnen terugvinden want de informatie die men over dit voertuig terugvind begint enorm schaars te worden. Logisch, bij de luchtmacht is het voertuig sinds 1989 verdwenen, en op 20 jaar kan er veel verloren gaan.

 

Volgende artikel: de Minerva Recce Jeep.

 

De Recce Jeep van Minerva.Velen onder ons zullen met enige weemoed terugdenken aan een voertuig dat in 1979 uit het beeld van de UDA is verdwenen. We spreken hier over de Minerva Recce Jeep. Dit voertuig, een tactisch ondersteuningsmiddel van de UDA, is door iedereen gekend als de "gepantserde jeep", en deed dienst in de mobiele secties van de UDA.

 

Dit is een tipje van de sluier dat ik graag nu oplicht want ik week dat velen de uitleg over dit voertuig zullen willen lezen. Het zal dan ook een mooi artikel worden, rijkelijk geïllusteerd, waarvan vele onder ons met veel nostalgie zullen terug denken. Hun opvolger, de VW 181 Kübel, heeft nooit kunnen tippen aan onze "echte" jeep.

 


 

Vergeet nooit ons devies:

Invincibiles Et Recti - Fight To Win

VVE-UDA | Air Cdo :

Sake - Masisi :

Air Commando :

UDef FATaC :

Tac Eval :

Vulcan luchtafweer

Onder de wapens :

Personaliteiten :

Voertuigen VVE-UDA :

Het Foto Album :

Buitenlandse VVE-UDA :

Het Clublokaal :